bakliyatla saymayı öğrenince

abacusyasal uyarı: –aşağıdaki itiraf; psikoloji ne biliyim çocuk psikolojisi bilumum gelişim psikolojisi ya da anne ve çocuk sağlığı vb. branşlara yakın olan ya da yakınlık duyanlarda, algıda tedirgin bi durum yaratıp ahkam kesme hissiyatı yaratabilir, aman diyelim! pedagojik formasyon almış olsanız bile aman diyelim! –yasal uyarı bitti.

80 senelerin başı, ilkokul’un ilk sınıfına başlıcaz. okula kayıt dönemi alınacaklar listesi tadında bişiler var. gerci sir aramis’e mutlaka alınmıştır onlar 2.el mevcut bizde ama yine de yeni bişiler var mıdır diye check ediyoruz. kitap, defter, o bu, sayma tahtası (bildiğin abaküs) veeee sayma fasulyeleri.

sayma fasulyesi, yani bizim okuldan fasulye istemişlerdi. kimi okullar nohut, kimileri bezelye istermiş.(samimiyim yöresel bişi demekki :)) bilenler bilir plastikten fasülye işte 100 tane miydi artık sayısını hatırlamıyorum böle rengarenk fasulye taneleri işte. ne o sayı saymayı öğrenicez, abaküs neyimize yetmiyo böle şıkır şıkır oyna dur.

dandik plastikten yapılmış, böle renkleri plastiğinden ötürü soluk. torbasını bi açıyosun sıra üstüne; yere dökülen dökülene, yanında oturan da aynı işlemi yapınca onunkilerle karışmasın diye maymun olma durumları. bütün sınıf aynı anda çıkarınca, -eşik üstünde- bi sıraya dökülme ve onlarla oynama sesi falan falan.

o günlerden sora ayşekadın, taze fasulye, piyaz, barbunya bilaki ağzıma koymadım. sora sora piyazla barıştık, barbunya can oldu ama ayşeteyzeyle taze fasulye hala yalan. ne o “bizim çocuk yemek seçiyo, sebze hiç yemiyo”. yemem tabi hakimim.

diceksin ki “abaküsü sevmişin ondan ye yavrum sen de” diye ben de sana “insan diilsin çık dışarı dicem” sora sen “mübaşirler atın şunu dışarı” diceksin ben kollarımdan tutulmuş sıpıtılırken “çıkışta bekle huleyn” dicem lise ağzıyla, sen “bak hala konuşuyo atın şunu” diceksin. ağzımı tutmaya çalışırlarken çırpınıp “sen varya olm bittin” diip dilimin yarısı dışarda kalmış biçimde dilimi sıkıcam…(hz.3nokta)

bırakınlanbırakınyemiyorumlanişteyemiyorumzorlamılanyemiyoooooooooorumye-mi-yo-ruuuuum

~ tarafından darki Temmuz 31, 2006.

15 Yanıt to “bakliyatla saymayı öğrenince”

  1. “hakimim kusura bakma ya ver elini öpem yaptık bi cahillik. geldiler bi anda, kadifhenin üstünde yerin var. valla ver elini.”

  2. o bu degilde, aysegül diye bir okuma kitabi vardi nedense o kitapta kizin dötü basi aciktaydi ve ic camasiri görünürdü.. anlamadigim daha birinci sinifta neden kizin ic camasirini 7 sayfalik kitapta 3-4 kez gösteriyor olmalariydi..
    sen bu isin üstesinden gelirsin 🙂

  3. abaküs alınana kadar saymayı zaten öğrenmiş oluyosun. o kadar salak çocuk yok herhalde artık. ben abaküsü değişik görüntüler, formlar yaratmak için kullanırdım. Aha bu böyle daha güzel görünüyo fln diye düşünüp anneme koşardım, “anne bak nasıl olmuş” yarı yolda bozulurdu yaptıklarım, ayrı mesele. fasulyelere gelince plastiklerinin kenarları parmaklarımı çizerdi hep, aralarında birbirlerine hala yapışık olanlar olurdu, hiç sevmezdim. ayrıca o yaşta yemek, evlilik muhabbetli küçük kadınlar, sınıfta o malum fasulyelerden sözde yemek yapıp oyun oynarlardı, eki eki eğlenirlerdi. alllaaaaaammmm bööle çocuk ruhumu öfkeye boğarlardı. Hadi kızlar eğleniyo bi şekil de, erkek çocuk-fasulye, sayı saymak-fasulye ilişkileri aklıma sığmıyo. Neden fasulye ki?

    Bir de bizde çubunklar vardı. Makarna çubuğu deniyordu, onlar da çubuğa pek benzemezdi. Yine iğrenç plastikten, ezik büzük. Sayı saymayı öğrenmek için kullanılması amaçlansa da çubuk adam, ev, yıldız bişiler yapmak için kulllanılırdı tarafımdan. Ben merak ederim bunları kim icat etmiş? Nerden esmiş? Nasıl gelmişler?

    ..bidekümedüzenivardıfasulyeliçubunklufalanhiçbahsetmicem..

  4. Bu abeküs denen illetin boncuk yerine balım olanlarıda vardı ve ben kıl olurdum her ikisinede. Sene 1986 ozamanlar İlkokula gitmekteydim. Bana bu abaküsten aldılar 2. gün abaküsü sınıfta üzerine %55 kar koyup sattım. Sayı saymayı biymez ama söz konusu olan para olunca hesapta sınır tanımayan bir çocuktum. Neyse abaküsü sattım parayı borsada oynamaya başladım.

  5. thom bey pilav üstü kuru alır mısınız?

  6. 🙂 bende de o cubuklardan fasülyelerden vardi da elime alip bi saymisligim hic olmadi.. abaküsle nasil sayildigini da bilmezdim say say her sirada esit boncuk var eee?? der dururdum.. hala daha bilmem mantigini ( mat.böl.birincisiydim ünide o ayri)

  7. mat. böl birincisi olmanızın önemi olmasa da, mat. bölümünde olmanızın anlamı burada daha önemli ve üzücü sayın deadora. nasıl olur da bilmezsiniz abaküsü, kınarım. Dört işlem yüzyıllarca onunla yapıldı, yapılıyo. Bir anlamda hesap makinasıydı ki hala ööle. Benim anlamadığım kısım sayı saymak için aldırılır, öğretilir olması. O çağdaki çocuk zati biliyo saymayı, git bi çarptır böldür bişi yaptır yani di mi? Lay lay lay göz eğlencesi yaratıyoduk işte. Neysee…

  8. dostlar ben de bir itirafda bulunucam. tabi bu da benim yaşlılığımı ortaya koyacak ama şarabın yıllanmışı kadar aramisin de olgunu makbuldür yalanı ile kendimi avutabilirim.
    bahsi geçen plastik fasulyeler ortada yokken bizler de sayı saymak için okula fasulye götürürdük. sn drky aslında sizin bunu hatırlamanız lazım; o fasulyeler dilberin fasulye torbasından çıkan gerçek fasulyelerdi.
    plastik fasulyeleri kırtasiyede ilk gördüğümde sevinçle şaşkınlık arası garip bir hisse kapıldığımı hatırlıyorum.
    tüm el çizen çapaklarına, yapışık olanlarına ve seslerine rağmen gerçek kuru fasulyelerden daha iyi ve amaca uygun olduklarını söylemem gerek. zira yemekle oyun olmaz.
    abaküse gelince dostlar sakın küçümsemeyin. gerçi küçümsemeniz size onu sayı saymak için kullandıranların suçu ya neyse!
    bi takım çekik gözlüler, 6 basamaklı sayılarda karekök işlemlerini bile yapabiliyormuş.
    ama drky biraz da sebze yemen lazım; herşeyden vitaminini alman lazım di mi 🙂

  9. ne alaka 4 islem ya abaküsle? iyice makaraya sardiniz.. yok efenim abaküsle güzel yazi dersi bile yapiliyodu inci gibi yazi hesabi.. bkz. hem hesap hem yazi iki islevli abaküs! peehh!

  10. ya sen ilk okulda ilk defa bölme işlemini öğretiyosun;
    böle bi dikeyçizgi ortasından yana yatay bi çizgi. sola bölüncek, sağa bölen, sol alta kalan, sağ alta bölünme sayısı vb. diyosun. ilk okulda böle öğreniyoruz.
    sora ilkokulun sonuna doğru o dikey çizginin yarısı gidiyo “L” şöle gibi bi pratik kullanım öğretiyosun.
    sora ortaokula geçiyosun bölme işlemi bi anda düz çizgi(-) altına üstüne birer nokta koyuyosun. aaa esas bölme buymuş diyosun 3 sene de bu gidiyo.
    sora liseye geliyosun biri çıkıp bölme işaretinin hafif yatık çizgi (/) olduğunu sölüyo. ulen genemi güncellendi bu meret diyosun.
    üni. sınavına giricen artık pratikliğin dibine vurdurtuyosun ne şekil ne şemal koymadan kafadan böldürüyosun.

    bütün kutsal örtmenler toplansa şuna bi ortak karar verseler ya, bölme işaretini revize etmekten senelerdir anamız ağladı ya.

    çarpma işaretine hiç bulaşmıyorum bile, çünkü en son iki sayı arasına nokta koyuyosuna kadar gidip sefilleşmişti.

    buarada aramis bey yanlış hatırlıyosunuz, siz o fasülyeleri sayı için diil hatunlarla “beş taş” oynamak için götürüyodunuz 🙂

    örtmenimsayısaymakiçinparmaklarımvarbiliyomusunhemde20tane

  11. Abaküsten sonra bende sayı saymak için mantı götürmeye ama nitekim teneffüslerde dayanamayıp bütün hepsini yedim .

  12. – örtmenim selam fasülyemi yuttu
    – almayın birbirinizin fasülyelerini çocuğum, sen de sahip çık fasülyene
    – yok örtmenim gerçekten yuttu nefes alamıyor heralde baksanıza bi
    – selmaaan !!!!

  13. ya darki sen neymişsin be.Aynen beni anlattın biliyormusun.Aynılarını yaşadım.Sanırım aynı yaşlardayız.80’de ilkokula başladım ben.Gülmekten kırıldım ya.İyiki varsınız.Sizin gibilere ihtiyacımız var.Neydi o günler yaaaa.En güzel çocukluk yılları bizimkiydi beee.Keşke fasülyeli abaküslü yıllara geri dönebilsek yine.Sana hayatında başarılar dilerim kib.byeeeee

  14. BRAVOOOOOOOOOO ÇOK GÜZEL

  15. hancı! sayın aynur’a çocukluk yıllarını yeniden yaşatıver bi zahmet canım. fasülye, abaküs, boncuk ne varsa götür, elini korkak alıştırma.

    thom bey bizleri kim vaaar etti, yeri geliyo sarfedemiyoruz bak.

    hayatbirsuduriçiçkudur

Bir Yanıt Bırakın

 
